Tips voor gezond paasontbijt

De paasdagen staan weer voor de deur. Het is heerlijk om tijdens deze vrije dagen volop te genieten van de rust en het samen zijn met familie en vrienden.

Maar Pasen is ook een feestdag waarbij het gedeeltelijk draait om lekker eten en snoepen. Laat jezelf dan ook niet verleiden om voor Pasen al paaseitjes in huis te halen. Maak met jezelf de afspraak dat je er alleen met Pasen hooguit een paar neemt.

Een uitgebreid paasontbijt hoort uiteraard ook bij deze dagen. Hieronder geef ik je een aantal tips waarmee je een lekker en gezond paasontbijt op tafel zet.
• Maak sfeer door de tafel gezellig te dekken met een paaskleed, kaarsjes en verse bloemen.
• Zet geen schaal met eieren neer, maar geef iedereen een eitje in een eierdop.
• Schenk kleine wijnglazen met vers geperste jus d’orange en zet een karaf water op tafel. Thee en vers gezette koffie horen er uiteraard ook bij.
• Kies zoveel mogelijk voor volkoren producten , zoals spelt broodjes, meergranen broodjes, mueslibrood, volkorencrackers en volkorenbeschuit.
• Neem in plaats van een paasstol een variant zonder spijs, of kies voor krentenbrood.
• Maak een slanke belegschotel met bijvoorbeeld rosbief, rookvlees, magere kaas en filet americain, light sandwichspread. Maar ook halvajam geserveerd in een schaaltje ziet er leuk uit.
• Serveer bij ieder bord een verse fruitsalade in kleine schaaltjes.
• Vers fruit voor in de yoghurt met een paar eetlepels ongezoete muesli of als hapje erbij maken het paasontbijt helemaal af.

Richt je aandacht voornamelijk op de sfeer, gezelligheid en decoraties. Neem de tijd, maar laat je niet verleiden tot voortdurend eten omdat je aan tafel zit. Bedenk van tevoren wat je precies gaat eten en maak goede afspraken met jezelf. Zet een denkbeeldige punt na de maaltijd en neem dan alleen nog een kop koffie of thee.

Een wandeling of een fietstocht is een leuke invulling voor de middag en zorgt ervoor dat je de extra calorieën snel weer verbrand.